Високото изкуство на готиката почитано на Перперикон

Откритата готическа сцена – повлияна от велик френски майстори на четката?

Композицията се определя от XIII-XIV в.

Перперикон не престава да изненадва с невероятните произведения на човешките цивилизации, дали си там среща. Само преди дни обявих за откриването на уникална ажурна бронзова апликация с изобразената на нея евангелска сцена „Рождество Христово“. Отчетливо се виждат фигурите на св. Богородица вдясно, св. Йосиф, човешкия баща на Христос вляво, и бебето Исус, представено схематично между двамата. Веднага се долавят подробности, които позволяват композицията да се определи в XIII-XIV в. и да се отнесе без никакво съмнение към западното средновековно изкуство.

Всичко това е така, но през изминалите няколко дни след откриването на апликацията стана възможно нейната датировка да се конкретизира и още по-точно да се определи мястото й в средновековното изкуство. Раждането на Христос във Витлеемската пещера и полагането на Младенеца в яслите са описани от Матей (1, 18-25; 2, 1-12) и Лука (2, 1-20). Освен това първият от тях говори за влъхвите от Изтока, които дошли да се поклонят на Младенеца и му донесли дарове, а вторият описва как пастирите приемат Благата вест.

Не по-малко значение за формирането на традицията за изобразяване на сцената „Рождество Христово“ имат религиозните представи от първите векове след създаването на християнството, отразени в неканоничните текстове, т. нар. апокрифи. Написаното през II в. Протоевангелие на Яков и Евангелието на Псевдо-Матей, съставено вероятно през VII в., разказват най-много за раждането на Божия син. От тях се научава, че той се появил на бял свят в пещера, че на лежащия в яслите (коритата, откъдето зобели животните) Младенец първо се поклонили вол и магаре, че там имало трима влъхви, а чудото на непорочното зачатие на Мария било потвърдено от две възрастни жени, акуширали на Мария.

Тези сюжети по-късно са заимствани в средновековните текстове и влияят върху създаващата се иконография на сцената „Рождество Христово“. Най-ранните оцелели изображения, представящи раждането на Христа, датират от първата половина на III в. и са запазени главно в Италия. Каноничната иконография се оформя окончателно във Византия около IX-X в. Централен персонаж е св. Богородица с Младенеца в пещерата. Планината, където се намира последната, се свързва с Божията майка и може да се тълкува като нейна утроба. Тя символизира и падналия свят, в който е изгряло Слънцето на Истината – Христос. Във византийското изкуство св. Богородица обикновено се рисува легнала на легло – момент, подчертаващ реалността на самото раждане. Младенецът Исус пък е в яслите, където Мария Го повива и полага ( Лука 2:7 ). Смята се, че християнското изкуство е заимствало композиционната схема на „Рождество Христово“ от езическата древност, например при изображенията на богинята Семела, майката на Дионис, почиваща си след раждането.

За разлика от византийското, още в романския период на средновековното изкуство на Западна Европа (XI-XII в.) от двете страни на яслата във Витлеемската пещера задължително се изобразяват земните родители на Христос – Мария, отдъхваща след раждането, и приелият Божия син като свой св. Йосиф. Двамата сочат към Детето, а жестовете им напомнят за момент на жертвоприношение. Младенецът благославя родителите си и небесата, които са показани в полукръг над яслите и заемат почти една трета от изображението. Небесната шир е разделена на ярки ивици и обгражда десетолъчната звезда, която води мъдреците и се явява на пастирите според Евангелието на Псевдо-Матей: „И голяма звезда блесна над пещерата от вечерта до сутринта и никога не е била виждана толкова голяма от Сътворението на света.“

Небето се изобразява „населено“ от ангели, а девет от тях са представени в половин ръст и така отразяват йерархията на небесното войнство, почитащо Царя на царете. Един ангел отива на земята, за да донесе добра вест на нейните обитатели и затова в долната част на сцената се изписва: Благата вест за пастирите. Там пък овчар надува рога си, искайки да възвести на цялата земя, че Господ се е родил. Ето това е пълната иконография на сцената „Рождество Христово“, както е оформена в западното средновековно изкуство.

Вече в готическия период тя е била силно повлияна от Видението на св. Бригита (1303-1373) – един много популярен през XIV в. мистик. Малко преди смъртта си светицата получава видение, според което Младенецът Исус лежал на земята и излъчвал светлина: „Девата коленичи с голямо благоговение в гореща молитва (…) И докато тя стоеше така в молитва, видях Детето в утробата й да се движи и внезапно в един момент се роди Сина, който излъчваше такава неизразима светлина и блясък, че и слънцето не можеше да се сравни с него, нито свещта, която св. Йосиф беше поставил там. Божествената светлина напълно заличи материалната светлина на свещта (….) Видях славния Младенец да лежи на земята гол и да сияе. Тялото му беше чисто от всякакъв вид пръст и нечистота. Тогава чух и пеенето на ангелите, което беше с чудна сладост и голяма красота (…)“

След това Девата отново коленичила, за да се помоли на родилото се Дете, а към нея в молитвата се присъединил св. Йосиф. Така в иконографията се появява новата композиция, известна като „Поклонение пред Младенеца“. Като такава тя става един от най-често интерпретираните и любими на художниците сюжети през XIV-XV в. и до голяма степен измества на Запад византийската лежаща върху легло св. Богородица. Най-ранните версии на това представяне обаче се появяват още около 1300 г., т. е. доста преди Видението на св. Бригита. Смята се, че те са дело на майстори, свързани с дейността на Францисканския орден.

Ето как се зародила сцената, изобразена върху бронзовата апликация от Перперикон. Но при работата ми с източниците попаднах на едно изображение, от което сякаш е гледано, когато тя е правена. Става дума за известната картина „Рождество Христово на канцлера Ролен“, сътворена около 1480 г. и съхранявана в Музея на Ролен в Отен. Неин автор е рисуващият в късноготически и ранноренесансов стил френски художник, познат само като Майстора от Мулен. Тъй като името му е неизвестно, той е назоваван на катедралата в Мулен – мястото на съхранение на основната му работа – триптиха „Дева Мария в слава“ (1498-1499).

Картината „Рождество Христово на канцлера Ролен“ на Майстора от Мулен.

За него се знае, че въплъщавал в творчеството си художествените принципи на най-ранния френски Ренесанс, носел още чертите на късната готика. Някои изследователи идентифицират майстора от Мулен с Жан Клуе Стария или Жан Переал, а други поставят под въпрос самото му съществуване. Най-известната творба на Майстора от Мулен, споменатият триптих в катедралата в Мулен „Дева Мария в слава“, е оцеляла до днес в много добро състояние. Централният панел изобразява Мадоната с младенеца, заобиколен от ангели. Той е ограден от портретни изображения на дарителите – херцог Пиер II и херцогиня Ан дьо Боже. В Музея на изкуствата Метрополитън в Ню Йорк пък се пази изпълнения от художника портрет „Маргьорит Австрийска като дете“. Като цяло в стила на рисуване на Майстора от Мулен се открива забележимо влияние от творчеството на Хуго ван дер Гоес и Жан Фуке.

Сцената върху апликацията от Перперикон дава народната представа за това високо изкуство. Тя въобще не е изолирано явление във византийската и българската култура от XIV в. и показва навлизането през този период на Балканите на много западни феодални обичаи. Българското болярство възприемало редица моди от Западна Европа като носенето на рицарски колани и наметала, дори и хералдически гербове с изображения на лъвове, грифони и т. н. Откритият паметник е поредно доказателство за тези процеси. Най-вероятно апликацията е изработена в западни или средноевропейски ателиета, като работилниците в Дубровник и Венеция, с чиято продукция българските занаятчии били отлично запознати.

Автор: Проф. Николай Овчаров

trud.bg

Related posts

Като „подкрепя“ Украйна, администрацията на Байдън-Харис ги кара да се откажат от мирно споразумение

Това, което се случва в момента в българския Парламент е отвратително и ми действа както на всеки един нормален човек

Обесилият се полицай оставил „кърваво“ предсмъртно писмо, от МВР го покрили

Този уебсайт използва бисквитки, за да подобри вашето изживяване. Ще приемем, че сте съгласни с това, но можете да се откажете, ако желаете. Прочетете повече